ارزيابي مهارتهاي 7 تا 12 ماهگي (يك سالگي):
10- كودك مكعب را از يك دست به دست ديگرش مي دهد.
11- كودك پارچه را از صورت خود كنار مي زند.
12- كودك به سمتي كه اسباب بازي انداخته مي شود، نگاه مي كند.
13- كودك از فعاليتهاي حركتي ساده تقليد مي كند.
14- كودك يك شيء را حركت مي دهد تا شيء ديگري را به دست آورد.
15- كودك از عمل ديگران تقليد مي كند.
16- كودك شيء را كه از ديد او پنهان مي شود پيدا مي كند.
17- كودك مكعب كوچكي را درون فنجان قرار مي دهد.
18- كودك با وارونه كردن فنجان مكعب را از ان خارج مي كند.
ارزيابي مهارتهاي 13 تا 18 ماهگي (يك سال و 6 ماه):
19- كودك 3 ميله را از تخته ميله درمي آورد.
20- كودك اشياء آشنا را با درخواست شما به شما نشان مي دهد.
21- كودك 2 قطعه پازل را در جاي خود مي گذارد.
22- كودك افراد و يا اشياء آشنا را از فاصله نشان مي دهد.
23- كودك براي دستيابي به شيء از شيء ديگر استفاده مي كند.
24- كودك با استفاده از مكعب برج مي سازد.
25- كودك فعاليتها را تقليد كرده و بر روي عروسك انجام مي دهد.
26- كودك اشياء مانند هم را جور مي كند.
27- كودك تصاويري را كه مي شناسد، نشان مي دهد.
ارزيابي مهارتهاي 19 تا 24 ماهگي (يك سال و 6 ماه تا 2 سالگي):
28- 5 ميله را در تخته ميله جاي مي دهد.
29- كودك از الگوهاي ساده زبان و حركت تقليد مي كند.
30- كودك 3 صفحه از كتاب را يكي يكي ورق مي زند.
31- كودك حلقه ها را به ترتيب اندازه در ميله ي اندازد.
32- كودك شيء را پنهان مي كند.
33- كودك براي دستيابي به شيء راه ديگري پيدا مي كند.
34- كودك لباسهايي را كه بر تن دارد با دست نشان مي دهد.
35- كودك تصويرهاي آشنا را نام مي برد.
36- كودك صداهاي ساده را با تصاوير جور مي كند.
ارزيابي مهارتهاي 25 تا 30 ماهگي (2 سال و يك ماه تا 2 سال و 6 ماه):
37- كودك اشياء را از روي رنگ آنها جور مي كند.
38- كودك اشياء را هل مي دهد و مي كشد.
39- كودك به كمك حافظه از فاليتها تقليد مي كند.
40- كودك اشياء را از روي شكل آنها جور مي كند.
41- كودك تاكردن كاغذ را تقليد مي كند.
42- كودك دستور در قسمتي را دنبال مي كند.
43- كودك مفهومي از “يك” را نشان مي دهد.
44- كودك سن خود را با تعداد صحيح انگشتان خودش دنبال مي كند.
45- كودك اشياء را از روي اندازه جور مي كند.
ارزيابي مهارتهاي 31 تا 36 ماهگي (2 سال و 7 ماهگي تا 3 سالگي):
46- كودك از بين 3 تصوير يكي را كه مانند تصويرهاي ديگر نيست نشان مي دهد.
47- كودك مفهوم “يكي ديگر” را مي داند.
48- كودك اشياء را براساس رنگ جور مي كند.
49- كودك 2 شيء را را مي شمارد و مي گويند چندتا است.
50- كودك شيء را ا تصوير آن شيء جور مي كند.
51- كودك اشياء را براساس شكل آنها جور مي كند.
52- كودك 3 عدد يك رقمي را آنطور كه شنيده است، تكرار مي كند.
53- كودك خيس و خشك راتشخيص مي دهد.
54- كودك اشياء را براساس اندازه جور مي كند.
ارزيابي مهارتهاي 37 تا 48 ماهگي (3 سال و يك ماهگي تا 4 سالگي):
55- كودك با خمير شكلهاي ساده مي سازد.
56- كودك صداهاي بلندو آهسته را تشخيص مي دهد.
57- كودك 6 رنگ اصلي را تشخيص مي دهد.
58- كودك تصوير 2 قسمتي را كنار هم مي گذارد و آن را كامل مي كند.
59- كودك شكلهاي دايره، مربع و مثلث را تشخيص مي دهد.
60- كودك كوتاه و بلند را تشخيص مي دهد.
61- كودك مهره ها يا مكعبها را به ترتيب رنگ جور مي كند.
62- كودك اشياء را از روي شكل و رنگ جور مي كند.
63- كودك نرمي، سختي، صافي و زبري اشياء را تشخيص مي دهد.
64- كودك رنگهاي قرمز، آبي، زرد، سبز، سياه و سفيد را نام مي برد.
65- كودك اشياء را در دسته مربوط به آن قرار مي دهد.
66- كودك 5 شيء را مي شمارد.
67- كودك نام و نام خانوادگي خود را مي گويد.
68- كودكد شكلهاي دايره و مربع و مثلث را نام مي برد.
69- كودك از ميان اشياء شي اي را كه برداشته شده نام مي برد.
70- كودك تصوير ساده اي از آدمك را مي كشد.
ارزيابي مهارتهاي 49 تا 60 ماهگي (4 سال و 1 ماه تا 5 سالگي):
71- كودك پازل 5 تكه اي را كامل مي كند.
72- كودك نام خود راكه بر روي كارت نوشته شده است مي شناسد.
73- كودك قسمت حذف شده تصوير را تشخيص مي دهد.
74- كودك تصوير شيء را با كاربرد آن جور مي كند.
75- كودك نام 4 شيء را با استفاده از حافظه بيان مي كند.
76- كودك براي بيان داستان 3 تصوير را به ترتيب قرار مي دهد.
77- كودك اول و آخر و وسط را تشخيص مي دهد.
78- كودك آدرس خود را مي گويد.
79- كودك دورتر و نزديكتر را تشخيص مي دهد.
80- كودك شماره تلفن خود را مي گويد.
81- كودك حركت تندتر و آهسته تر اشياء را در حال حركت تشخيص مي دهد.
82- كودك عبارتها را كامل مي كند.
83- كودك فعاليتهاي مربوط به صبح و ظهر و شب را تشخيص مي دهد.
84- كودك دست راست و چپ را مي شناسد.
85- كودك تصوير آدمك را با اجزاء بيشتر رسم مي كند.
مراحل مهارتهای شناختي از تولد تا 5 سالگی
ارزيابي مهارتهاي صفر تا 6 ماهگي:
1-كودك به صداها توجه مي كند.
2-كودك چشمهاي خود را در جهت افقي حركت مي دهد.
3- كودك به مدت 3 ثانيه به دستهايش نگاه مي كند.
4- زماني كه اسباب بازي با انگشتان كودك تماس پيدا مي كند، آنرا چنگ مي زند.
5- كودك دستهاي خود را به دهان مي برد.
6- كودك به شيء آويزان ضربه مي زند.
7- كودك با ماليدن اسباب بازيهايش به دهان آنها را بررسي مي كند.
8- كودك شيء را به دست مي آورد.
9-كودك با گوينده ارتباط چشمي برقرار مي كند.