ارزیابی مهارتهای ۷ تا ۱۲ ماهگی (یک سالگی):
۱۰- کودک مکعب را از یک دست به دست دیگرش می دهد.
۱۱- کودک پارچه را از صورت خود کنار می زند.
۱۲- کودک به سمتی که اسباب بازی انداخته می شود، نگاه می کند.
۱۳- کودک از فعالیتهای حرکتی ساده تقلید می کند.
۱۴- کودک یک شیء را حرکت می دهد تا شیء دیگری را به دست آورد.
۱۵- کودک از عمل دیگران تقلید می کند.
۱۶- کودک شیء را که از دید او پنهان می شود پیدا می کند.
۱۷- کودک مکعب کوچکی را درون فنجان قرار می دهد.
۱۸- کودک با وارونه کردن فنجان مکعب را از ان خارج می کند.
ارزیابی مهارتهای ۱۳ تا ۱۸ ماهگی (یک سال و ۶ ماه):
۱۹- کودک ۳ میله را از تخته میله درمی آورد.
۲۰- کودک اشیاء آشنا را با درخواست شما به شما نشان می دهد.
۲۱- کودک ۲ قطعه پازل را در جای خود می گذارد.
۲۲- کودک افراد و یا اشیاء آشنا را از فاصله نشان می دهد.
۲۳- کودک برای دستیابی به شیء از شیء دیگر استفاده می کند.
۲۴- کودک با استفاده از مکعب برج می سازد.
۲۵- کودک فعالیتها را تقلید کرده و بر روی عروسک انجام می دهد.
۲۶- کودک اشیاء مانند هم را جور می کند.
۲۷- کودک تصاویری را که می شناسد، نشان می دهد.
ارزیابی مهارتهای ۱۹ تا ۲۴ ماهگی (یک سال و ۶ ماه تا ۲ سالگی):
۲۸- 5 میله را در تخته میله جای می دهد.
۲۹- کودک از الگوهای ساده زبان و حرکت تقلید می کند.
۳۰- کودک ۳ صفحه از کتاب را یکی یکی ورق می زند.
۳۱- کودک حلقه ها را به ترتیب اندازه در میله ی اندازد.
۳۲- کودک شیء را پنهان می کند.
۳۳- کودک برای دستیابی به شیء راه دیگری پیدا می کند.
۳۴- کودک لباسهایی را که بر تن دارد با دست نشان می دهد.
۳۵- کودک تصویرهای آشنا را نام می برد.
۳۶- کودک صداهای ساده را با تصاویر جور می کند.
ارزیابی مهارتهای ۲۵ تا ۳۰ ماهگی (۲ سال و یک ماه تا ۲ سال و ۶ ماه):
۳۷- کودک اشیاء را از روی رنگ آنها جور می کند.
۳۸- کودک اشیاء را هل می دهد و می کشد.
۳۹- کودک به کمک حافظه از فالیتها تقلید می کند.
۴۰- کودک اشیاء را از روی شکل آنها جور می کند.
۴۱- کودک تاکردن کاغذ را تقلید می کند.
۴۲- کودک دستور در قسمتی را دنبال می کند.
۴۳- کودک مفهومی از “یک” را نشان می دهد.
۴۴- کودک سن خود را با تعداد صحیح انگشتان خودش دنبال می کند.
۴۵- کودک اشیاء را از روی اندازه جور می کند.
ارزیابی مهارتهای ۳۱ تا ۳۶ ماهگی (۲ سال و ۷ ماهگی تا ۳ سالگی):
۴۶- کودک از بین ۳ تصویر یکی را که مانند تصویرهای دیگر نیست نشان می دهد.
۴۷- کودک مفهوم “یکی دیگر” را می داند.
۴۸- کودک اشیاء را براساس رنگ جور می کند.
۴۹- کودک ۲ شیء را را می شمارد و می گویند چندتا است.
۵۰- کودک شیء را ا تصویر آن شیء جور می کند.
۵۱- کودک اشیاء را براساس شکل آنها جور می کند.
۵۲- کودک ۳ عدد یک رقمی را آنطور که شنیده است، تکرار می کند.
۵۳- کودک خیس و خشک راتشخیص می دهد.
۵۴- کودک اشیاء را براساس اندازه جور می کند.
ارزیابی مهارتهای ۳۷ تا ۴۸ ماهگی (۳ سال و یک ماهگی تا ۴ سالگی):
۵۵- کودک با خمیر شکلهای ساده می سازد.
۵۶- کودک صداهای بلندو آهسته را تشخیص می دهد.
۵۷- کودک ۶ رنگ اصلی را تشخیص می دهد.
۵۸- کودک تصویر ۲ قسمتی را کنار هم می گذارد و آن را کامل می کند.
۵۹- کودک شکلهای دایره، مربع و مثلث را تشخیص می دهد.
۶۰- کودک کوتاه و بلند را تشخیص می دهد.
۶۱- کودک مهره ها یا مکعبها را به ترتیب رنگ جور می کند.
۶۲- کودک اشیاء را از روی شکل و رنگ جور می کند.
۶۳- کودک نرمی، سختی، صافی و زبری اشیاء را تشخیص می دهد.
۶۴- کودک رنگهای قرمز، آبی، زرد، سبز، سیاه و سفید را نام می برد.
۶۵- کودک اشیاء را در دسته مربوط به آن قرار می دهد.
۶۶- کودک ۵ شیء را می شمارد.
۶۷- کودک نام و نام خانوادگی خود را می گوید.
۶۸- کودکد شکلهای دایره و مربع و مثلث را نام می برد.
۶۹- کودک از میان اشیاء شی ای را که برداشته شده نام می برد.
۷۰- کودک تصویر ساده ای از آدمک را می کشد.
ارزیابی مهارتهای ۴۹ تا ۶۰ ماهگی (۴ سال و ۱ ماه تا ۵ سالگی):
۷۱- کودک پازل ۵ تکه ای را کامل می کند.
۷۲- کودک نام خود راکه بر روی کارت نوشته شده است می شناسد.
۷۳- کودک قسمت حذف شده تصویر را تشخیص می دهد.
۷۴- کودک تصویر شیء را با کاربرد آن جور می کند.
۷۵- کودک نام ۴ شیء را با استفاده از حافظه بیان می کند.
۷۶- کودک برای بیان داستان ۳ تصویر را به ترتیب قرار می دهد.
۷۷- کودک اول و آخر و وسط را تشخیص می دهد.
۷۸- کودک آدرس خود را می گوید.
۷۹- کودک دورتر و نزدیکتر را تشخیص می دهد.
۸۰- کودک شماره تلفن خود را می گوید.
۸۱- کودک حرکت تندتر و آهسته تر اشیاء را در حال حرکت تشخیص می دهد.
۸۲- کودک عبارتها را کامل می کند.
۸۳- کودک فعالیتهای مربوط به صبح و ظهر و شب را تشخیص می دهد.
۸۴- کودک دست راست و چپ را می شناسد.
۸۵- کودک تصویر آدمک را با اجزاء بیشتر رسم می کند.
مراحل مهارتهای شناختی از تولد تا ۵ سالگی
ارزیابی مهارتهای صفر تا ۶ ماهگی:
۱-کودک به صداها توجه می کند.
۲-کودک چشمهای خود را در جهت افقی حرکت می دهد.
۳- کودک به مدت ۳ ثانیه به دستهایش نگاه می کند.
۴- زمانی که اسباب بازی با انگشتان کودک تماس پیدا می کند، آنرا چنگ می زند.
۵- کودک دستهای خود را به دهان می برد.
۶- کودک به شیء آویزان ضربه می زند.
۷- کودک با مالیدن اسباب بازیهایش به دهان آنها را بررسی می کند.
۸- کودک شیء را به دست می آورد.
۹-کودک با گوینده ارتباط چشمی برقرار می کند.